IMG4UP مقالات علمی
 
مقالات علمی
مقالات علمی و ورزشی و.....
 
 

CSS3 شامل حجم تازه و شگفت انگیزی از عملکردها و خصیصه هایی مانند متن های سایه دار text-shadow, BOX-sizing, شفافیت یا opacity، پس زمینه های چند تایی یا (multiple-background)، حاشیه های هلالی یا (border-radius) و عکس هایی که به حاشیه تبدیل می شوند (border-image) می باشد. عملکرد هایی که برای طراحان وب تقریبا یک رویا بود تا بتوانند بدون استفاده از JQuery و Photoshop آنها را خلق نمایند.

Wikipedia این طور CSS3 را تعریف می نماید:

"به جای تعریف خصیصه ها در یک مفهوم بزرگ و انفرادی (آنچه که در Css2 وجود داشت) ، Css3 به چندین ملاک مجزا که به آنها medules گفته می شود، تقسیم می گردد. هر medule خود همان خصیصه های موجود در CSS2 است که ظرفیت هایی به آنها اضافه گریده و کار طراحان وب را در طراحی ساده تر نموده است. اما در مجموع همچنان سازگار با Css2 است و طراحان مجبور به تغییر عمده طراحی خود در استفاده از Css3 نمی باشند."

اولین پیش نویس Css3 در ژوئن 1999، منتشر گردید که در مارچ 2011 تحت چند medule منتشر و به کار گرفته شد.

Medule های CSS3

Medule های CSS3 شامل:
  • Selectors - انتخاب کننده ها
  • Box model - مدل جعبه ای
  • Text effect - جلوه های متنی
  • 2D/3D transformation - تبدیلات دو بعدی و سه بعدی
  • Animation - انیمیشن
  • Multiple column lay out - قالب چند ستونی
  • User interface - پوسته کاربری
می باشد. CSS3 نیز مانند ویرایش قدیم آن تحت نظارت و گسترش W3C می باشد.

به نظر می آید که از CSS3 انتظار می رود یک بار دیگر به طور کامل توسط مرورگرهای مختلف بسط و توسعه و پشتیبانی گردد. در این صورت حجم عمده ای از ترکیبات و افکت های داینامیک بصری را به سادگی و با انعطاف پذیری بیشتری خلق خواهد نمود.

علارغم این حقیقت با این حال هنوز مرورگرهای پیشرو در میان مخاطبان وب، ویژگیهای جدید CSS را که همان Css3 می باشد به طور کامل پشتیبانی نمی کنند. اما برخی مرورگرها مانند Firefox, Safari, و Chrome در آخرین ویرایش خود با ویژگی های جدید CSS3 سازگار و منطبق شده اند و آنها را پشتیبانی می نمایند.

زمان، زمان آشنایی و تحقیق و پذیرفتن نسل جدید CSS یا CSS3 است و این در حالی است که باید بدانیم خصیصه های CSS3 به طور مستقیم و کامل در اختیار طراحان قرار ندارد و علت اصلی آن همان حمایت نشدن از جانب مرورگرهای مطرح و فراگیر در میان کاربران مانند (Internet Explorer Browser) می باشد. ما در این مقاله قصد نفی IE را نداریم ، چون معتقدیم هنوز مطرح ترین مرورگر در میان کاربران خصوصا کاربران ایرانی همان IE است. اما منکر این حقیقت که IE6,7,8 CSS3, را پشتیبانی نمی کنند نیز نخواهیم شد.

البته ویرایش جدیدتر IE که IE9 است در موارد بیشتری CSS3 را پشتیبانی می نماید و ماه گذشته شرکت مایکروسافت در کمال افتخار مخاطبان خود را شگفت زده کرده و اعلام نمود که ویرایش 10 IE بیشتر خصوصیات CSS3 را پشتیبانی نموده و کاربران می توانند از این پس با خیال راحت از ویرایش های جدیدتر IE همگام با بروز شدن برنامه نویسی استفاده نمایند!!!

مرورگر Safari 4 تنها خصیصه Geolocation API را از میان ویژگی های جدید CSS پشتیبانی نمی کند که این نشان دهنده به روز بودن این مرور گر می باشد.

مرورگر Firefox 3.5، شش مورد از 14 مورد و Chrome تنها 2 مورد از موارد جدید CSS3 را پشتییبانی نمی کنند.

اما مرورگر های IE 6,7,8 تنها یک ویژگی و مرورگر Opera 10 ، پنج ویژگی از کل ویژگی های تازه و شگفت انگیز نسل CSS3 را پشتیبانی می کنند و این نشان از ضعف این مرورگرها در پشتیبانی از نسل جدید Css دارد.

بیشترین ویژگی های مورد حمایت از میان ویژگی های Css3 در مرورگرهای وب شامل ویژگی های زیر می باشد:
  • RGBA
  • Hsla
  • Opacity
  • Border-radius به جز Opera
  • Canvas
اشکال اساسی در استفاده از Css3 این است که در کد نویسی آن ، برای هر مرورگر باید کدهای اختصاصی مربوط به همان مرورگر را در Css آن بنویسید تا اگر کاربر شما از هر مرورگری استفاده نماید ، بتواند طراحی صفحات شما را به همان شکلی که شما انتظار دارید ،ببیند.

برای مثال اگر می خواهید از Transform Property استفاده نمایید ، باید پنج خط کدهای تقریبا مشابه بنویسید تا اگر مخاطب شما از هر یک از مرورگرهای موجود استفاده کرد، بتواند شکل صحیح طراحی شما را ببیند:

Div { transform: rotate(30deg);
        -ms-transform:rotate(30deg)        /*IE9*/
        -moz- transform:rotate(30deg)        /*firefox*/
        -webkit- transform:rotate(30deg)         /*safari & chrome*/
        -o- transform:rotate(30deg)        /*opera*/
}


با این حال به نظر می آید Css که برای راحتی کار طراحان در طراحی صفحات وب و به نوعی نیز برای خلاصه کردن کدهای HTML آمده بود، حالا کمی از هدفش دور شده است و آیا این مربوط به نقص ویرایش جدید Css است یا به عدم همکاری مرورگرها با تکنولوژی های جدید معرفی شده در بازار برنامه نویسی مرتبط می باشد؟


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:عکس,عکس طبیعت,عکس منظره , :: 20:15 :: توسط : علیرضا

در این مقاله با هدف احترام به کاربر و تبیین این مطلب که سایت طراحی شده برای کاربر باید ساخته شود و راحتی و احترام به او در نظر گرفته شود، سعی بر آن است که به اشتباهات فاحش و کسالت بار در طراحی سایت که باعث بی علایقی کاربران و سراگردانی آنها در هنگام بازدید سایت شما، اشاره نماییم و بگوییم این اشتباهات می تواند وفاداری ویزیتور را نسبت به سایت شما از بین برده و ماندگاری سایت شما را در ذهن او کاهش دهد.

1- استفاده از فونت کوچک

هرگز از فونت های کوچک در طراحی استفاده نکنید. یکی از خاصیت های سایت های جدید داشتن نوشته ها با فونت های درشت و نیز داشتن منوهای درشت میباشد. اصولا نسل جدید وب سایت ها به سمت درشتی و وضوح سوق یافته اند و یکی از ویژگی های آنها، داشتن قلم های درشت برای متن، منوها و تیترها می باشد.

2- قابلیت تغییر سایز قلم یا فونت

قرار دادن قابلیت تغییر سایز فونت و یا تغییر نوع قلم یکی از قابلیت هایی است که احترام شما را به کاربر نشان می دهد. قابلیت تغییر سایز فونت را در طراحی سایت، برای کسانی که مایل به درشت شدن نوشته ها هستند قرار میدهند. کاربران مسن، کسانی که چشمان بسیار ضعیف دارند، و افرادی که مایلند متن و محتوا را با قلم درشت بخوانند می توانند از این قابلیت به خوبی استفاده و بهره جویند.

3- استفاده از موزیک در پس زمینه

از موزیک پس زمینه هرگز استفاده نکنید. بسیاری از کاربران از این کار راضی نیستند و بازدید سایت شما برایشان عذاب آور خواهد شد. طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که نظر همه نوع سلیقه ای را جلب نماید. قرار دادن موزیک در پس زمینه یکی از مواردی است که نظر عده ای خاص را تامین می کند و احتمالا ویزیتورهای وب سایت شما محدود به آنها خواهد شد.

4- طراحی فلش های زیاد

هدر سایت را تمام فلش طراحی نکنید. زیرا گاهی در برخی سیستم ها که برنامه فلش نصب نیست هدر لود نمیشود. هدرسایت، از مهمترین بخش های سایت است و نمایش داده نشدن آن به کاربر، ضربه بسیاری به سایت وارد می کند. علاوه برای اینکه هدر سایت خود را نباید فلش طراحی کنید، کل محتوای و دیزاین سایت را نیز فلش طراحی نکنید. استفاده از سایت های تمام فلش ضمن اینکه سرعت سایت را پایین می آورد، ممکن است به دلیل نصب نبودن فلش در برخی سیستم توسط برخی کاربران نمایش داده نشود. تا آنجا که امکان دارد فلش را کم و محدود و در جایی که اگر لود نشود ضربه ای به محتوا ودیزاین اصلی شما وارد نکند ، قرار دهید.

5- استفاده از فایل های PDF

استفاده از فایل های PDF برای نمایش در سایت چندان رضایت بخش نیست. کاربران از دیدن فایل های PDF در صفحات وب چندان دل خوشی ندارند. این فایل ها، سایز بزرگی دارند و برای دیدن تمام صفحه باید اسکرول کرد و همچنین بدون داشتن برنامه PDF Reader ، کاربر قادر به خواندن آن نمی باشد.

6- چک نکردن در مرورگرهای مختلف

سایت خود را در مرورگرهای مختلف چک و امتحان کنید. نیمی از ایرانیان هنوز از مرورگر اینترنت اکسپلولر ورژن 7 و 6 استفاده می کنند و اگر صفحات طراحی شده شما در این مرورگرها به خوبی نمایش داده نشوند، شما نیمی از ویزیتورهای خود را از دست خواهید داد. برای تست صفحه های خود در مرورگر IE با ورژن مختلف می توانید از IE tester استفاده نمایید.

7- تغییر ندادن رنگ لینک هایی که قبلا بازدید شده

رنگ لینک های بازدید شده خود را تغییر دهید. طوری لینک های خود را طراحی کنید که وقتی یکی از آنها توسط کاربری کلیک می شود، رنگ آن تغییر یابد تا کاربر مطمئن شود کدام لینک ها را دیده است و کدام ها را هنوز ندیده است. این کار، از اشتباه انداختن کاربرجلوگیری میکند و او مجبور به صرف وقت برای این نیست که ببیند کدام لینک (مثلا لینک کدام مقاله) را قبلا دیده است و کدام را ندیده است.

8- استفاده از فونت های یکنواخت

از فونت های گوناگون برای تنوع چشم کاربر استفاده کنید. فونت یکسان، چشم را آزار و خسته می کند. سعی کنید حتی اگر از یک نوع فونت استفاده می کنید، سایز آن را تغییر دهید تا از خستگی چشم ویزیتور جلوگیری نماید.

9- استفاده از رنگ مشکی و چشم آزار در پس زمینه

از پس زمینه با رنگ های بسیار تیره مثل مشکی اجتناب کنید. زیرا این رنگ در نور شب و نورکم، چشم را اذیت می کند و کاربر مایل نخواهد بود دوباره سایت شما را ویزیت نماید.

10- استفاده از alt و Title

برای عکس ها حتما از تگ Alt استفاده کنید زیرا اگر عکس شما به هر دلیلی لود نشد، لاقل متن داخل تگ برای ویزیتور نمایش داده شود. استفاده از تایتل های گوناگون نیز نشاندهنده تنوع محتوای سایت شماست و هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو دارای ارزش می باشد. استفاده نکردن از آنها نوعی نقص در کدنویسی طراحی شما میباشد.

11- وجود خطای 404

کاربران از اینکه لینکی در سایت شما را کلیک کنند و با خطای 404 مواجه شوند، آزرده می شوند. سعی کنید تا وقتی صفحه ای را کامل طراحی نکرده اید و آنرا آپلود نکرده اید از لینک آن صفحه در داخل سایت خود استفاده نکنید. کاربران ایرانی بسیار حساس هستند و با دیدن چنین صفحاتی اعتماد خود را نسبت به سایت شما از دست می دهند و از اعتبار شما نیز کاسته می گردد.

12- استفاده نکردن از متن های تودرتو

باید بدانید کاربر اینترنتی، یک خواننده کتاب نیست . او دوست ندارد با صفحه وب سایتی که مشاهده می نماید، همان رفتاری شده باشد که با یک کتاب یا یک مقاله در یک نشریه ممکن است شود. او دوست دارد صفحه وب دارای جذابیت ها و خلاقیت هایی باشد که ممکن در متن های طولانی و پشت سرهم یک کتاب نتوان به آنها دست یافت. بنابراین بهتر ترفند گذاشتن لینک ادامه مطلب برای متن های طولانی، یا ترفند استفاده از زیر تیترها، برای مجزا شدن موضوعات یک متن از یکدیگر و چیزهایی شبیه این در سایت خود تعبیه نمایید تا کاربر احساس کسالت از خواندن یک متن طولانی را ننماید.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:از اشتباهات در طراحی سایت,عکس,عکس طبیعت,عکس منظره , :: 20:14 :: توسط : علیرضا
درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فروشگاه لوکس خرید و آدرس loxkharid.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






Alternative content